20 elleville år med EPiServer, Epi og Optimizely
I år er det 20 år siden ElektroPost ble etablert på det norske markedet, og for noen elleville år det har vært, skriver Steve Celius.
Denne artikkelen ble opprinnelig publisert på LinkedIn, men gjengis hos Martech24 etter avtale med Optimizely som er vår samarbeidspartner.
ElektroPost hadde et populært produkt i Sverige, nemlig EPiServer CMS. Gøran Hüllert jobbet da for VM-data i Norge, og oppdaget at de i Sverige brukte dette “EPiServer-produktet” i mange prosjekter, og tenkte det var noe å vurdere for det norske markedet. Han fikk med Odd Simon Simonsen og meg, og vi var de første utenfor Sverige som solgte EPiServer CMS.
Jeg gjorde en teknisk vurdering av CMSet og husker spesielt jeg likte fokus på utviklerne gjennom gode APIer og dokumentasjon. På samme tid kom EPiServer 4, skrevet om til å kjøre på .NET Framework. Et stort og viktig løft og Norge hadde flere av de aller første kundene. Blant annet SFT, i dag Miljødirektoratet – som fremdeles er kunde.
Da Mikael Runhem startet selskapet i 1994 og lanserte første versjon av EPiServer CMS i 1996 hadde han en visjon om at dette skulle leveres gjennom et kompetent partnernettverk. Det krever mye av et selskap å bygge og lære opp dette nettverket, men det hjelper å ha et særs godt produkt i bunn, noe som gjorde at vi tidlig fikk inn veldig flinke partnere i Norge.
Det er våre flinke partnere som leverer sluttproduktet til kundene, altså tilpassing av systemet og skreddersøm som gjør at kunden får akkurat det de ønsker seg, nettløsninger som ser bra ut, yter godt og er veldig brukervennlige for de som skal produsere innhold.
Det er våre partnere som gjør at de siste 4 års utdelinger av “Årets markedsfører” alle har vært laget på vår plattform. At kunder vinner priser som ett av verdens 10 beste intranett (DSS). At 70% av topp 10 kundene på DIFI sin kåring av universelt utformede nettsteder var på Episerver i 2019, er godt nytt for alle som nå sitter og tenker på de nye reglene for universell utforming som kommer i 2023. Det viser styrken i plattformen – du jobber med den, ikke mot den, og med gode partnere kan du lage hva som helst.
Fast forward til i dag med mange hundre kunder i Norge, tusenvis av redaktører som jobber med innhold og ehandel hver eneste dag. Vi har lansert helt nye versjoner av både CMS og Commerce på siste .NET Core rammeverk fra Microsoft, og den første kunden ut var selvfølgelig norsk.
EPiServer ble til Episerver, så til Epi og nå Optimizely. I Norge er det mange av de samme menneskene, flere produkter å tilby, men med samme fokus på kompetanse, kvalitet og de gode løsningene.
Gjennom 20 år har det vært mange arrangementer og kundeeventer. Noen mer minneverdig enn andre, som da jeg spektakulært kræsjet en Commerce demo for 200 mennesker. Eller da Gøran Hüllert og Stein-Viggo Grenersen kledde seg ut som vandrende kioskutsalg på Chateau Neuf.
De jeg setter aller størst pris på er selvfølgelig alle våre fantastiske kunder. At så mange setter sin lit til oss er et privilegium, og det gjør det morsomt å gå på jobb. Blir spennende å se hva de neste 20 årene i Optimizely Norge bringer!