En av Nordens største sportskjeder åpner markedsplass – vil få store konsekvenser for utvalget (og konkurrentene?)
Markedsplassene tar en stadig større del av ehandelen. Nå ønsker Sveriges største sportskjede å lage sin egen variant rettet mot de sportsinteresserte.
Nå kaster den store svenske sportskjeden Stadium seg på handelstrenden med sitt konsept Stadium Connect.
Sportskjeden opplyser i en pressemelding at de begynte å undersøke muligheten for en markedsplass allerede for et par år siden.
– Tjenesten ble lansert i begynnelsen av mai, og i løpet av sommeren begynte vi å jobbe med rundt ti partnere. Nå merker vi hvordan interessen vokser skikkelig, både blant våre kunder og partnere, sier Tommy Resin, Head of Marketplace på Stadium.
Kunder kjøper produktene på Stadiums vanlige nettsted, men de blir levert direkte fra partnernes lager.
I dag finner en Stadium-kunde på rundt 7000-8000 produkter i Stadiums butikker og over 20 000 produkter på nett.
– Vi vil i et ganske raskt tempo doble tilbudet online gjennom Stadium Connect, men vi har ikke tenkt å bli der. Våre partneres produkter er integrert i Stadiums plattform, de har full kontroll over priser og hvilke produkter de vil selge. Vi tar vare på kundeservice og betaling, men den største fordelen er kanskje at våre partnermerker får tilgang til en målgruppe som lever et aktivt liv og har en stor interesse for sport og sportsmote, sier Tommy Resin.
Stadium har, i et par år nå, kunne tilby kundene å kjøpe produkter direkte fra Adidas og Nike, både unike produkter og når størrelser har gått tom på Stadiums eget lager. Med lanseringen av Stadium Connect tar Stadium det neste trinnet med en markedsplass for både store og små sportsmerker i alle slags forskjellige produktkategorier, alt for å bli den naturlige destinasjonen for sport og sportsmote. Omtrent 30 partnere har allerede sluttet seg til til Stadiums nye markedsplass, alt fra Craft og Casall til Surfskjulet og Didriksons. Salget er allerede i gang på Stadiums ordinære nettside, men vil også være tilgjengelig på Stadium Outlets nettbutikker. Det første målet er å samarbeide med over 200 partnere i løpet av de neste årene, opplyser Stadium.
Markedsplassen er laget med franske Mirakl, en av markedets ledende tekniske løsninger for markedsplasser.