
PIM-nykommer henter penger fra kjente engleinvestorer
Emfas henter 6,7 millioner svenske kroner fra engleinvestorer for å automatisere de kjedelige delene av e-handel ved hjelp av AI.
Emfas, et svenskutviklet PIM-system, annonserer at de har hentet 600 000 euro (SEK 6,7 millioner) med en verdsettelse på €4,5 (SEK 50 millioner) post-money.
Emfas kobler seg direkte til nettbutikker fra blant annet Shopify og Centra og lar dem bruke AI-drevne arbeidsflyter når de administrerer produktkatalogen sin.
Emfas som ble etablert så sent som i 2024 av den svenske trioen Vidar Trojenborg, Rasmus Guterstam og Carl Piehl, har allerede fått tillit fra et førtitalls kunder i Norden og Storbritannia, inkludert Widforss, Represent, Nudie Jeans, Paul Smith, ICIW, OUR LEGACY.
– Ehandlere sliter med hver lansering av et nytt produkt. Med AI-drevne arbeidsflyter frigjør de tid til å gjøre det de er best på i stedet for å drukne i administrasjon, forklarer Vidar Trojenborg, medgründer og administrerende direktør i Emfas i en pressemelding sendt ut i forbindelse med kapitalinnhentingen.
Runden ble ledet av englefinansieringssyndikatet Greens Ventures (ledet av Dan McCormick), etterfulgt av andre investorer som Mattias Miksche, David Frykman (partner, Norrsken) og Nino Subotic og Melinda Elmborg (Karaoke Club).
Blant investorene som fra før finnes på eierlisten finner vi flere tungvektere i e-handelsbransjen, som Moon-Suck Song (administrerende direktør, Panagora), Anton Johansson (administrerende direktør, Grebban), Oliver Rhodes (administrerende direktør, Nolo Apps), Patric Blixt (medgründer, Ingrid), Johan von Sydow Licke (økonomidirektør, Ingrid) og August Bard Bringéus (medgründer, ASKET).
Finansieringen vil bli brukt til å utvide teamet, samt øke ekspansjonen i Norden og Storbritannia, opplyser Emfas.