Raser mot «dropshipping»: Her er utfordringene som får Forbrukerrådet til å se rødt
«Dropshipping» av varer brer om seg. Forbrukerrådet er skeptiske. Svært skeptiske.
Stadig flere nettbutikker satser på «dropshipping», der de selger varer som de aldri har på sitt lager.
Når en kunde kjøper en vare, bestiller nettbutikken fra en underleverandør og sender direkte til forbruker uten at den noen gang er innom den norske nettbutikken.
Den norske nettbutikken er med andre ord bare et bindeledd mellom en leverandør og forbruker.
Dårlig kvalitet og høye tollgebyr
Bestiller du varer fra en dropshipping-aktør risikerer du høye tollregninger og produkter som ikke lever opp til forventningene. Og ønsker du å klage på produktet, kan du bli møtt av en tom nettside, advarer Forbrukerrådet.
— Det er like lett å legge ned en nettbutikk som det er å opprette en. Når selgeren ser at trender dør ut og salget peker nedover, vil det derfor være fristende å legge ned hele virksomheten, sier Nora Wennberg Gløersen, forbrukerjurist i Forbrukerrådet.
Hun fortsetter:
— Ønsker du å benytte deg av angreretten eller reklamere på et produkt du har kjøpt, står du i praksis på bar bakke. For forbrukervernet er dette en krise, sier hun.
«Lettjente» penger gir tunnelsyn
Dropshipping omtales i podkaster og i sosiale medier som en enkel måte å bli rik på, men det snakkes ikke like mye om ansvaret man har som selger:
— Det kan være lett å se seg blind på «lettjente» penger, og mange blir nok inspirert av påvirkere i sosiale medier. Sannheten er at du som selger er ansvarlig for at varene du selger er som avtalt. Er de av dårlig kvalitet eller har andre feil og mangler, må du for eksempel kunne tilby reparasjon eller omlevering. I tillegg må du følge regelverket for angrerett, sier Wennberg Gløersen.
Dropshipping-selgerne bryter i mange tilfeller også markedsføringsloven, mener hun.
Artikkelen fortsetter under bildet.
— Plastsandaler som skal lindre ryggsmerter og alger som fjerner acne – det finnes mange eksempler på udokumenterte helsepåstander når det reklameres for disse produktene. Det er rimelig å tro at brorparten av butikkene som driver med dropshipping ikke tar høyde for hverken markedsføringsloven eller forbrukerkjøpsloven, sier Gløersen.
Får støtte fra Miljødirektoratet
Miljødirektoratet har sammen med sine nordiske kollegaer avdekket at nettbutikker som benytter dropshipping i større grad selger forbudte produkter, som inneholder helse- og miljøskadelige stoffer.
De ulovlige stoffene Miljødirektoratet har funnet i sine produktkontroller er i beste fall allergifremkallende, og i verste fall kreftfremkallende.
— Vi er bekymret fordi disse nettbutikkene ikke er klare over sitt ansvar og tydeligvis ikke forholder seg til de strenge reguleringene og kvalitetssystemene vi har i EU og i Norge, sier seksjonsleder i Miljødirektoratet, Mathieu Veulemans.
Miljødirektoratets resultater fra kontroll med netthandel de siste årene viser at nettbutikker som holder utenfor Europa, selger flere ulovlige produkter, sammenlignet med nettbutikker i EU/EØS.
Basert på Miljødirektoratets nyere kontrollaksjoner, er de som driver etter forretningsmodellen dropshipping de verste, og de som forbrukerne bør være spesielt oppmerksomme på. Opp til 70 prosent av produktene fra dropshipping-butikker var ulovlige på grunn av innhold av helse- og miljøfarlige stoffer over grenseverdi.
Regnes som importør og får ditto stort ansvar
Nettbutikker som driver med dropshipping og som har sin varebeholdning i land utenfor EØS-området, er å regne som importører, påpeker Forbrukerrådet. Det betyr at de har ansvar for at produktene de selger til norske forbrukere er lovlige, selv om de ikke ser produktene.
Dropshipping-nettbutikkene må derfor etterspørre og sjekke dokumentasjonen som produsenten har utarbeidet.
De som vil satse på dropshipping må vite at de har et stort ansvar. Ulovlig handel har konsekvenser, og kan sanksjoneres med overtredelsesgebyr eller anmeldelser.