Jonas Ahlgren fra Dreamlogistics (Foto: Bring)
Podcast

Jonas Ahlgren er en helt sentral brikke i logistikk-gigantens 3PL-satsing i Sverige

3PL-selskapet Dreamlogistics ble startet i 2008 av tre barndomsvenner som har drevet e-handel i mange år. Nå omsetter selskapet for hundrevis av millioner kroner.

Selskapet omsatte i fjor for 400 millioner svenske kroner i 2021.

Da de trengte kapital for fortsatt ekspansjon 13 år senere, var ikke risikokapitalistene interessert fordi de ikke hadde en exit-plan. I stedet ble Posten Norges Bring med som partner og gjorde Dreamlogistic til den svenske delen av deres TPL-satsing Bring Shelfless.

I denne delen av podcasten Ehandelstrender snakker programlederen Urban Lindstedt med Jonas Ahlgren, administrerende direktør og medgründer av TPL-spilleren Dreamlogistics. Dette er et betalt samarbeid med Bring og deres 3PL-satsning Bring Shelfless.

Jonas Ahlgren startet Dreamlogistics for 14 år siden sammen med barndomsvennene Lars Brånedal og Tommy Palmén. I 2021 drev de varehus i Habo, Borås og Ängelholm i Sverige og omsatte for 400 millioner SEK.

Men det mest spennende ligger i fremtiden. I fjor kjøpte Post Norges Bring en majoritetsandel i Dreamlogistics for å gjøre Dreamlogistics til knutepunktet for Brings satsing på tredjepartslager i Sverige – Bring Shelfless. Bring Shelfless har allerede et lager i Oslo, åpner et lager i Stockholm i løpet av 1. kvartal 2022 og åpner i København i fremtiden. Bring vil trolig åpne lager utenfor Norden også.

Jonas Ahlgren ønsker ikke å røpe hemmelighetene bak å bygge et vellykket 3PL-selskap, men fokuset på smart IT-støtte og evnen til å håndtere små til store kunder er absolutt to suksessfaktorer.

Når det gjelder å lykkes med e-handel, understreker Jonas Ahlgren at fokus på forretningene er viktig. Det er ikke mulig å håndtere e-handel med venstre hånd hvis du ønsker å vokse.

Commercial on Martech