Direktør i Forbrukerrådet, Inger Lise Blyverket. (Foto: Forbrukerrådet)
Nyhet

«Proppfull av manipulerende design» – klager gigant inn for brudd på Digital Services Act

Nå klages Temu inn for brudd på EUs forordning om digitale tjenester (Digital Services Act).

Forbrukerorganisasjoner i EU har i dag sendt inn en klage på Temu. Forbrukerdirektøren reagerer på det som fremstår som klare brudd på lovgivningen i klagen for forbrukerorganisasjonene.

– Temu gir sine brukere svært dårlig forbrukerbeskyttelse, og benytter seg i tillegg av manipulative virkemidler som er ulovlig ifølge europeisk lov, forteller direktør i Forbrukerrådet, Inger Lise Blyverket i en pressemelding.

Den nettbaserte markedsplassen omtales som «proppfull av manipulerende design».

– Temu bruker manipulerende design for å få forbrukere til å bruke mer penger enn de hadde planlagt, samt komplisere prosessen med å avslutte kontoen dersom man ønsker det, sier Blyverket.

Forordningen om digitale tjenester skal beskytte forbrukere på nettet, enten det er i sosiale medier eller på markedsplasser, som Temu.

Uklare anbefalinger

Forbrukerorganisasjonene er alle er en del av paraplyorganisasjonen BEUC hvor Forbrukerrådet også er medlem. I klagen opplyser de om at Temu ikke gir nødvendig og viktig informasjon om selgerne av de mange ulike produktene som tilbys. Dermed blir plattformen ute av stand til å kunne opplyse om hvorvidt produktene som selges møter EUs sikkerhetsstandarder.

– Disse standardene er til for å sikre at produkter som finner veien inn i Europa ikke er farlige eller helseskadelige. Forbrukere som får utrygge produkter inn i hjemmene sine utsettes for risiko, og slik ønsker vi ikke å ha det, sier Blyverket.

I tillegg til manglende sikkerhetsinformasjon anklages Temu for å være for lite gjennomsiktige om hvordan ulike produkter anbefales, og hvilke kriterier plattformen bruker for å anbefale produkter til forbrukere.

75 millioner månedlige brukere i Europa

Temu har vokst seg svært store på relativt kort tid.

– Det er en kjensgjerning at Temu har tatt Europa med storm. Derfor er det viktig at vi som forbrukerorganisasjoner setter søkelys på det vi ser på som ulovlig praksis fra plattformen. De bryter EUs forordning om digitale tjenester, som skal sikre at europeiske forbrukere er trygge når de handler på nett, sier Blyverket.

Forordningen er ikke innført i norsk rett ennå, og Blyverket understreker at norske myndigheter må sikre at den innføres så raskt som mulig.

– Vi forventer at norske forbrukere skal ha like god beskyttelse som resten av befolkningen i Europa. Det er på høy tid at forordningen blir innført i norsk rett, sier Blyverket.

Hør også hva Forbrukerrådet mener med «manipulerende design» i denne podcast-episoden publisert 1. desember 2023.

Commercial on Martech