Med norske eiere er influencer marketing-selskapet blitt svært lønnsomt
Cure Media er et av mange influencer marketing-selskaper i Norden, men deres lønnsomhet ser ut til å være mer unik.
Ifølge det svenske nettstedet Breakit har Cure Media gått med overskudd hvert eneste år siden 2015.
Imponerende i en nisje der Cure Media langt ifra er alene, men om vi ser på det ferske regnskapet til Cure Media gikk omsetning opp fra 62 millioner svenske kroner i forrige regnskapsår til 103,7 millioner.
Driftsresultatet hadde en tilsvarende økning, fra 10,5 millioner til 26 millioner svenske kroner.
Til sammenliknet omsatte for eksempel den norske konkurrenten Inzpire.me for vel 44 millioner norske kroner, men et driftsresultat på minus 5,3 milloner kroner.
I 2021 vokste antall Cure Media-ansatte bare fra 20 til 23 personer til tross for kraftig omsetningsvekst. Cure Media har utviklet en egen teknisk løsning hvor de bruker kunstig intelligens for å matche influencer og merkevare med minimalt med menneskelig håndtering. Det gjør at Cure Media tåler store volumer uten å øke antall ansatte tilsvarende.
Sam Foroozesh, administrerende direktør og medgründer av Cure Media, ser lyst på fremtiden.
– Vi ønsker å bli kategorileder i Europa innen få år. De siste månedene har vi sett en større tilstrømning av nye forespørsler fra selskaper som ønsker å bygge influencer-markedsføring i større skala og planlegger å flytte pengene fra tradisjonelle kanaler i 2023.
Cure Media fikk i fjor med seg det norske VC-selskapet Equip Capital på eiersiden. Equip kjøpte halvparten av Cure Media. Breakit hevder at prislappen var 200 millioner svenske kroner til en prising på et sted mellom 400 og 500 millioner svenske kroner.