H&M Group investerer i svensk netthandelsplattform
Den svenske teknologiplattformen Centra kunngjør i dag at H&M Group går inn som minoritetsinvestor i selskapet.
Investeringen markerer et betydelig skritt i Centras ambisjon om å revolusjonere motebransjens digitale handel globalt.
– Dette er en viktig milepæl for Centra og en kraftfull bekreftelse på vår visjon, sier Martin Jensen, administrerende direktør i Centra.
Centra har siden 2016 utviklet en netthandelsplattform spesialdesignet for motebransjen.
Centra har allerede samarbeidet tett med flere av H&Ms merkevarer, inkludert COS, ARKET, & Other Stories og Weekday. Disse merkene gikk i 2024 over til Centras plattform – et skifte som ifølge selskapene har gitt merkbare resultater i kommersiell vekst og kundetilfredshet.
– Vi har vært oppriktig imponert over Centras reise så langt. De kombinerer dyp bransjeforståelse med teknologisk innovasjon, og bidrar til å løse reelle utfordringer innen netthandel for motemerker, sier Nanna Andersen, Chief of New Growth & Ventures i H&M Group.
Investeringen vil brukes til å akselerere Centras globale ekspansjon, og til videreutvikling av selskapets plattform, særlig innen direkte-til-forbruker (DTC), engros (B2B) og omnichannel-løsninger.
– Vi kommer til å investere tungt i forskning og utvikling, og samtidig fortsette å styrke våre kjernefunksjoner. Det handler om å hjelpe motemerker med å være kreative og skape unike kundeopplevelser – uten å kompromisse med vekstambisjonene, sier Jensen.
I dag betjener selskapet over 300 merkevarer i Europa, Nord-Amerika og Asia.