Moderne markedsførere har mange instrumenter. Norsk tech-selskap ønsker å være dirigenten i kaoset
Markedsføring på tvers av kanaler og komplekse organisasjonsstrukturer kan skremme de fleste markedsførere, men ikke gjengen i Brandcom.
Kompleksiteten og kravene til en moderne markedsfører er i ferd med å ta overhånd.
Dagens markedsførere må bruke et stort antall verktøy og kanaler for å formidle sine budskap.
Mange bedrifter må også å tilpasse budskapene til en kompleks organisasjonsstruktur med kombinasjon av nettbutikk, fysiske butikker/forhandlere og andre salgskanaler. Det gjør det utfordrende å ivareta merkevare, tilpasse budskap og optimalisere innhold og priser mot hvert markedsområde og hver salgskanal.
På toppen av det hele, må markedsførerne levere innsikt til kollegaer og ledelse, slik at bedriften kan optimalisere sin markedsføring, innkjøp og markedsposisjon.
Det kan høres krevende ut, men Ketil Keiseraas som er daglig leder og gründer av martech-selskapet Brandcom, lar seg derimot ikke skremme. Snarere tvert imot.
Han liker å sammenlikne selskapet sitt med med lederen i et musikkorkester.
– Dagens markedsførere har mange instrumenter de må spill på. I en bedrift jobber man gjerne med både nettsider, nettbutikk, markedsføring, CRM-system og nyhetsbrev. Vår oppgave er å være dirigenten i kaoset, sier en taktfast Keiseraas.
All markedsføring på ett sted
Brandcom har ryddet i kaoset og utviklet en markedsførings-hub som gjør det mulig å styre all markedsføring i ett verktøy; alt fra Facebook- og LinkedIn-annonsering til Google Shopping og programmatiske annonser.
I følge Keiseraas er plattformen en markedsførers drøm.
– Det digitale landskapet blir mer og mer fragmentert og det kreves mye detaljkunnskap. Utfordringen er at markedsførere får flere og flere systemer som de må forholde seg til og ofte så snakker ikke systemene med hverandre.
Dette medfører mange meningsløse manuelle oppgaver på produksjon, optimalisering og datainnsamling. Noe som igjen gjør at det er vanskelig å se det store bildet, og forståhva som faktisk fungerer og hvordan de ulike salgskanalene utfyller og forsterker hverandre.
– Mange markedsføre mangler gode forutsetninger for optimal markedsføring og kundekommunikasjon, sier Keiseraas.
Elsker kunder med komplekse behov
I løpet av de siste årene har Brandcom jobbet mye med både store butikk-kjeder og bilforhandlere, men selskapet er nå også i gang med aktører innen bank og finans. Likhetstrekket mellom kundene er at de har mange og avanserte behov.
– Det er når kompleksiteten går opp, at våre løsninger virkelig kommer til sin rett, sier Keiseraa med et smil før han utdyper:
– Vi egner oss best for mellomstore og store selskaper som trenger hjelp til å løse den økende kompleksiteten og som er opptatt av å skape en helhetlig kommunikasjon og få 360 graders kundeinnsikt.
Mange hundre integrasjoner
Med over 600 system- og data-integrasjoner klare til bruk, effektiviserer Brandcom-plattformen ikke bare markedsføringen. Med Brandcom får brukerne også ferdige dashboard som gir et 360 graders bilde av markedsføringen, konverteringer og salg.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Vi er vet at mange litt større bedrifter allerede har eksisterende BI-løsninger hvor de over tid har bygget opp omfattende løsninger i for eksempel Power BI, Tableau og Google Data. Til disse selskapene så kan vi tilby en fleksibel data flow-løsning som innhenter, rensker, behandler og leverer strukturert data direkte inn til bedriftens eksisterende datavarehus eller BI-løsninger.
Brandcom omsatte i fjor for 14 millioner kroner og er med det et mellomstort norsk martech-selskap.
Keiseraas avslører at selskapet i disse dager er i gang med en kapitalhenting for å kunne håndtere den økende kundeveksten og gjøre selskapet klart for videre skalering og utenlandssatsning.
– Vi jobber i disse dager med å etablere oss utenfor Norge. Det er ikke bare her til lands det er stor etterspørsel etter verktøy som kan gjøre hverdagen enklere for merkevarer og markedsførere, smiler Keiseraas før han takker for praten og haster inn et nytt kundemøte.