Belønninger er nøkkelen til å få både oppmerksomhet og handling
Jógvan Gunnarsson fra det norske martech-selskapet SMOC er ikke i tvil. Belønningsbasert markedsføring gir langt bedre effekt enn tradisjonell markedsføring.
I den stadig utviklende verden av teknologi og markedsføring, har oppmerksomhet aldri vært en hetere vare. Og med synkende oppmerksomhetsspenn, må merkevarer tilpasse mer effektive metoder for å engasjere seg med forbrukerne. Det er derfor du bør begynne å belønne oppmerksomheten du får fra publikum.
Forbrukere blir overveldet med innhold og informasjon på daglig basis. La oss se på bare annonser for eksempel. Tilbake på 1970-tallet ville en gjennomsnittlig person se mellom 500 og 1600 annonser per dag. Selv med tanke på at dette var flere tiår før det annonsebefengte internett dukket opp, er det et høyt tall. Ser vi på det samme tallet fra midten av 2000-tallet, eller 2007 for å være nøyaktig, hadde tallet økt til 5000! Videre, etter å ha undersøkt over 4000 mennesker den gang, ble analysefirmaet bak studien fortalt at denne mengden reklame var “ute av kontroll”. Men hva er disse tallene i dag spør du kanskje? Over 10 000!
Derfor har det aldri vært vanskeligere for noen bedrift eller organisasjon å faktisk skille seg ut og fange oppmerksomheten fra ønsket publikum enn det er nå. For hvis du ikke kan få oppmerksomhet (“attention”), hvordan skal du gjøre noen av de andre viktige delene av den gamle (men fortsatt pålitelige) AIDA-modellen? Skaffe interesse (“interest), vekke lyst (“desire”) og drive handling (“action”)? Det er derfor SMOC.AI har laget en digital løsning for å hjelpe merkevarer med å gjøre nettopp det.
Hva vil det si å belønne oppmerksomhet?
I en digital verden hvor folk kan se på bokstavelig talt hva som helst når som helst, trenger du som markedsfører eller selger virkelig å verne om de øyeblikkene med målgruppen din som merkevaren din får. Hvis vi ikke har understreket dette punktet ennå; dine potensielle kunder, kunder og ambassadørers tid er ekstremt verdifull. Men hvordan?
Det er her teknologien til SMOC.AI kommer inn. Med SMOC.AI kan du lage helt nye eller forbedre dine nåværende digitale landingssider med svært engasjerende interaktive samtaler. Vi i SMOC.AI kaller disse “Conversation flows”, og de lar deg presentere innhold, produkter, tjenester, aktiviteter og multimedia på helt nye måter!
Samtaler trumfer statiske landingssider
Vi er alle lei av å bla gjennom statiske landingssider som mer enn ofte ser like ut, og som ikke er skreddersydd for våre egne pågående kjøpsreiser. Derfor bruker vi samtaleformatet for hva det er verdt. Samtaler i kjernen er mer personlige. Det er bare noe annet når informasjon og underholdning deles frem og tilbake i et chat-basert format. Faktisk; Samtalebaserte landingssider er bevist å konvertere 3-4 ganger bedre enn tradisjonelle landingssider!
Samtalebaserte formater, som SMOC.AI Conversation flows, tillater også en tone som er mye mer menneskelig og proaktiv, enn passive blokker med standard nettsidetekst. Brukerne selv forteller deg sine preferanser og hva de er interessert i å lære mer om, basert på veiene de ender opp med å gå gjennom i dine forhåndsdefinerte samtaleflyter. For ikke å snakke om mengden samtalebasert data du samler inn!
Men dette er ikke hele historien. SMOC Conversation flows kan også belønnes. Hva mener vi med det? Gjennom samtalene som publikum engasjerer seg i, kan du legge til elementer som brukere kan få belønninger for å samhandle med.
La oss se på noen eksempler
- Hvis en bruker svarer på et undersøkelsesspørsmål knyttet til den siste produktlanseringen din, kan de få en belønning.
- Hvis en bruker ser et YouTube-klipp fra det siste arrangementet ditt, kan de få en belønning.
- Hvis en bruker melder seg på nyhetsbrevet ditt, kan de få en belønning.
- Hvis en bruker ber om et pristilbud fra salgsavdelingen din, kan de få en belønning.
- Hvis de anbefaler tjenestene dine til vennene sine, kan de få en belønning.
- Hvis de oppgraderer abonnementet sitt, kan de få en belønning.
På denne måten blir folk bokstavelig talt belønnet for oppmerksomheten deres, basert på handlinger som er relevante gjennom hele kundens livssyklusfaser.
Men hva kan og bør jeg belønne folk med?
Forhåpentligvis er du nå ombord med ideen om å belønne oppmerksomhet og brukerhandling, men nå oppstår spørsmålet: “Hva skal jeg belønne folk med?”. Det korte svaret er “Med det du vil!”. Virkelig, kan høres ut som en politimann fra vår side, men dette er virkelig tilfelle.
Ved å bruke SMOC.AI og vår Reward flow-teknologi, belønner merker som Norwegian, Storytel, Homely, iMove, Peppes Pizza og andre brukerne sine med alt fra produktrabatter, utvidede prøveperioder, gaver og kuponger. Både fra eget varemerke og partnere deres, men også fra andre kjente selskaper de ønsker å bli assosiert med. I tillegg til disse bruker selskaper også donasjoner i brukernes navn som belønning. Donasjoner til ideelle organisasjoner som Plan International Norway, Plastic Positive, Chooose og Right to Play.
Ulike mennesker verdsetter forskjellige ting. Derfor lar SMOC.AI brukerne som samhandler med merkenes Conversation flows, selv velge vil ha i retur for deres engasjementet.
Som vi lærte av hvordan kundene våre bruker SMOC.AI: å verdsette publikums tid, mens du motiverer handlinger fra dem ved hjelp av belønninger, kan få deg til å skille deg ut fra konkurrentene dine og nå vekstmålene dine!