B2B-salg på nett: Grossister, distributører og forhandlere i førersetet
Grossister, distributører og forhandlere leder den digitale transformasjonen innen B2B-salg i Norden, viser ny rapport.
Litiums siste rapport «B2B Commerce Maturity Ladder» viser en klar trend: Grossister, distributører og forhandlere tar lederrollen når det kommer til digitalisering av B2B-landskapet i Norden.
Litiums B2B-rapport deler selskaper i fem segmenter basert på deres nivå av digital salgsmodenhet.
Mens fordelingen på tvers av disse segmentene er relativt jevn, avslører rapporten noen interessante bransjespesifikke forskjeller.
Produksjonsbedrifter har en tendens til å være på toppen av rangstigen, noe som indikerer at de fortsatt i stor grad omfavner tradisjonelle salgskanaler.
På den annen side er distributører og forhandlere så vel som grossister mer modne i sin digitalisering og ligger høyere opp på rangstigen (trinn 3 til 5), noe som viser deres betydelige fremgang i digitaliseringsreisen.
For en dypere beskrivelse av modenhetsstigen, last ned hele B2B-rapporten hos Litium.