Klarna-utfordreren vokser kraftig – vil bli nest størst i Norden
Avarda vokser raskt med sitt tredelte tilbud til nordiske ehandlere.
Avarda ble lansert på det svenske markedet i 2015 og har i dag kunder som Bubbleroom og Boozt. Selskapet er også til stede i Norge, samt Danmark, Finland, Baltikum og Polen.
Betalingsleverandøren har i lengre tid markedsført seg som et alternativ til Klarna.
– Vi tar kunder fra Klarna, men vi ser også at tilbudet vårt er annerledes. Vi ser at det er kundene som velger oss fordi de ønsker å tilpasse kundereisen mer til sin målgruppe, sier Avarda-sjef Mikael Johansson til det svenske nettstedet.
Avarda tilbyr i likhet med sin “storebror” mer enn en tradisjonell kasseløsning. Avarda lar også ehandlerne kommunisere med sine kunder og beveger seg dermed i retning av å bli en markedsføringsplattform. I tillegg har Avarda tilleggstjeneste som skal redusere antall returer. Men i motsetning til Klarna holde Avarda sin merkevare mer skjult og Avarda er slik sett mer å anse som en whitelabel-løsning.
Mellom 2020 og 2021 økte Avarda sine inntekter 183,6 millioner svenske kroner til 253,6 millioner svenske kroner, skriver Dagens Industri. Det er en økning på vel 38 prosent. Driftsresultatet økte i samme periode fra 39,8 millioner kroner til 56,2 millioner svenske kroner.
– Vi har alltid hatt som mål å ta en andre posisjon i det nordiske markedet. Nå handler det om å vise det enda tydeligere.