Kan den digitale assistenten til Arash Saidi ta en lederrolle i 2021?
Fremover vil vi jevnlig publisere korte analyser av utvalgte nordiske martech-selskaper. Først ut i denne serien er det norske selskapet Kindly.
Kindly sin visjon er å skape “Your personal shopping assistent”.
Opprinnelig var Kindly et chatbot-selskap, men etter at selskapet i sommer slo seg sammen med Recheckit, har selskapet fått en produktportefølje som består av:
- Onsite Displays (kampanjer som trigges basert på atferd)
- Digital assistent (automatisert chatbot inkludert manuell chat))
- Glemt handlekurv-epost (cart abandonment email)
- Insights (rapporteringsverktøy)
Hvem passer Kindly for?
De typiske Kindly-kundene har 100 000 besøkende per måned og en årlig omsetning på nett på 50 millioner kroner, opplyser selskapet til MartechTalk. Dette skyldes ikke bare at selskapet ønsker seg store og robuste kunder, men også det faktum at det kreves en del datamengder for å få teknologien og algoritmene til å fungere optimalt. Med en slik strategi vokser man fort ut av det lille norske markedet. Selskapet har derfor nå et stort fokus på å få fart i resten av Norden (særlig Sverige er i fokus, med et nyåpnet kontor i Stockholm) og Benelux. Samtidig melder selskapet at de nå også har utviklet en løsning for litt mindre nettbutikker (typisk 15 til 20 millioner kroner i omsetning), så forhåpentligvis kan de også få noe mer vekst i det norske markedet.
Omsetning
I 2019 omsatte Kindly og Recheckit til sammen for ca 32 millioner kroner. Det konsoliderte selskapet økte i 2020 omsetningen til ca 50 millioner kroner, opplyser selskapet. Vel vitende om at det er krevende både teknisk og organisatorisk å slå sammen to selskaper, må man kunne si at denne omsetningsveksten er godkjent. Kindly opplyser at selskapet har som mål å nå 100 millioner i omsetning i 2022. Selskapet havnet for øvrig nylig på listen over Norges mest lovende martech-selskaper.
Eksisterende kunder
Siden sammenslåing av Recheckit og Kindly, har selskapet brukt mye ressurser på å knytte sammen teknologien i de to selskapene og skape en integrert totalløsning. Mye er allerede klart og den “nye” løsningen er allerede i bruk hos Kappahl, Skincity og Bergans, opplyser selskapet.
Kindly har i dag en betydelig omsetning og god vekst, men om Kindly får alle sine vel 150 kunder til å bruke hele produktporteføljen kan mersalget bli betydelig. Selskapet har tross alt noen meget solide kunder, inkludert Fjordkraft, Telenor, Helly-Hansen, Varner, DNB, Schibsted, Visma, Komplett, Elkjøp, Kahoot og Renault.
Konkurrenter
Med et så bredt produktspekter blir det vanskelig å trekke frem direkte sammenlignbare selskaper. Det finnes utvilsomt et stort antall selskaper som leverer f.eks chatbots og løsninger for glemte handlekurver, men spørsmålet er om de skal sees på som direkte konkurrenter. Største utfordringen er nok heller å få potensielle kunder til å faktisk forstå hva Kindly bringer til torgs og at teknologien skaper reell verdi (dette er en utfordring svært mange martech-selskaper sliter med).
Hvordan komme i gang?
Løsningen installeres i kundens tag management. Ifølge Kindly tar den tekniske implementeringen 5 til 10 minutter (i tillegg kommer tilpasninger til hver enkelt kunde mtp design, språk, konfigurasjoner osv). Kindly eller partnere av Kindly står for implementering. I tillegg tilbyr selskapet en 14 dagers gratis prøveperiode for de som ønsker å bli litt bedre kjent med plattformen.
Hva koster løsningen?
Med cirka 50 millioner kroner i omsetning og 150 kunder, la gjennomsnittskunden igjen vel 300 000 kroner i Kindly-kassen i 2020. Dette regnestykket har en begrenset relevans da det er mye skreddersøm, men det gir oss selvsagt en indikasjon på at Kindly ikke henvender seg til de minste aktørene i markedet.
Hvem eier og driver selskapet?
Kindly ledes i dag av Arash Saidi som også gründet selskapet sammen med John Antonio Nilsen som nylig sluttet i selskapet. Om vi så kikker litt på eiersiden i selskapet, har de to Kindly-gründerne naturlig nok en solid eierandel. Det samme har Peder Aaserud som var med å gründe Recheckit. I tillegg har øvrige ansatte og profilerte investorer som Erik Must og Trond Riiber Knudsen eierandeler i selskapet (ca 30%). Styreleder i selskapet er for øvrig Gunnar Bjørkavåg som tidligere har vært styreleder i Visma og CEO i NHST Media Group. I dag er han ansvarlig for Erik Musts digitale investeringer gjennom selskapet Must Invest.
Noen avsluttende tanker
Kindly eies og drives i dag av ambisiøse mennesker som garantert ønsker å utvide sitt marked betraktelig: Herredømme i Norge og en ok posisjon i Sverige er ikke nok. Det blir særlig interessant å følge antall kunder (særlig utenfor Norge) og snittordreverdi per kunde fremover.
I tillegg er det en del kunder som ønsker tett oppfølging og da kan det være en fordel med gode samarbeidspartnere om selskapet skal skalere skikkelig. Etter hva jeg har forstått har Kindly i dag to personer som jobber utelukkende med partnersatsingen, så forhåpentligvis løser dette seg.
Kindly har i dag fokus på å skape mest mulig synergi mellom teknologien de nå har tilgjengelig etter sammenslåingen med Recheckit, men det kunne vært interessant å se om Kindly også kunne gjøre oppkjøp av komplementær teknologi og på på den måten bli den markedsførerne gjerne kaller et “House of brand-selskap”, kall det gjerne et softwarehus. Kindly har nå både solide eiere, dyktige ansatte og en fantastisk kundeliste som garantert kunne bidratt svært godt inn i andre selskaper som ikke nødvendigvis passer direkte inn i Kindly-merkevaren. Dette er garantert allerede et samtaleemne ved styrebordet til Gunnar Bjørkavåg.
________
Om denne analysen: Denne analysen er skrevet med mål om å skape en kortfattet, men oppdatert og korrekt fremstilling av selskapet. Innholdet er basert på intervjuer med ansatte i selskapet, bedriftens nettsider, offentlige tall og andre kilder. Bedriften har fått lese teksten før publisering for å komme med eventuelle forslag til forbedringer, men det er skribenten selv som fullt og helt eier sluttproduktet.
Jeg vil også bemerke at jeg selv faktisk var en av Recheckit sine første kunder, den gangen de het Servicemail og jeg drev nettbutikkene Jernia.no og KomplettHome.no. Jeg fikk i den sammenheng også en god personlig relasjon til Recheckit-gründer Peder Aaserud som senere lot meg låne gratis kontorplass av selskapet da jeg startet mitt eget selskap i 2014. Jeg er evig takknemlig for støtten de gav meg i denne perioden, men den har selvsagt ikke påvirket konklusjonene i denne analysen.
Mvh
Ole Martin N. Evensmo
CEO i Springboard Martech AS
ome@springboard.no