Kraftig vekst for affiliate marketing-selskap (og nå er de klare for nye oppkjøp)
Affiliate marketing-selskapet Adtraction omsatte for 218 millioner svenske kroner i andre kvartal, som er en økning på 37,4 prosent mot samme periode i fjor.
EBITDA-resultatet i perioden utgjorde 8,5 millioner svenske kroner, noe svakere enn samme periode i fjor (9,1) for Adtraction.
Det svenske selskapet har så langt i år gått inn i flere nye markeder, inkludert Italia og Frankrike. Flere nye etableringer skal ikke være aktuelt i år, men selskapet utelukker ikke at de vil kjøpe seg til større markedsandeler.
– Adtractions ambisjon er å gjennomføre flere oppkjøp. Situasjonen i markedet er for tiden utfordrende på det vis at børsnoterte selskaper ofte verdsettes lavere enn unoterte selskaper og tilgangen til både gjeldsfinansiering og mulighetene til å gjennomføre nyemisjoner er delvis begrenset. Adtraction har imidlertid en netto kontantbeholdning på 104 millioner svenske kroner og vi er klare til å gjennomføre oppkjøp med dette og andre verktøy som er tilgjengelige for oss. Vi er overbevist om vi kan lykkes med oppkjøp selv i dagens marked, skriver administrerende direktør Simon Gustafson i en børsmelding.
Adtraction vurderer at markedet vil holde seg sterkt i hele 2022 og at den langsiktige veksten for ehandelen vil fortsette selv om de spår at noen av selskapets kunder kan oppleve en negativ vekst de neste kvartalene.