Adtech-selskap selges for nesten 30 millioner kroner
VO2 kjøper samtlige aksjer i adtech-selskapet Livewrapped.
Livewrapped er et teknologiselskap som spesialiserer seg på å lage integrasjoner med proprietær teknologi, mellom ulike annonseplattformer innen såkalt programmatisk annonsering og Header Bidding. Siden oppstarten i 2017 har selskapet sikret seg flere av Nordens største mediehus, som Stampen, Gota Media, NTM og Polaris Media, som kunder.
Med VO2 som ny eier varsles det at adtech-selskapet skal ekspandere internasjonalt. Fokus vil være på Norden og resten av Europa, opplyser VO2.
Selgerne av Livewrapped er gründerne Fredrik Johansson, David Djurbäck og Björn Andersson. De blir alle værende i selskapet inntil videre.
I årsregnskapet for 2021 rapporterte Livewrapped en nettoomsetning på 9,077 millioner svenske kroner med en EBITDA på 4,822 millioner kroner, noe som tilsvarer en EBITDA-margin på småpene 53,1 prosent.
– Vi har fulgt Livewrapped i over et år og er imponert over deres produkt og entreprenørskap. Det er i dag et relativt lite selskap med en omsetning på i underkant av 10 millioner, men de har en resultatmargin på i overkant av 50 prosent. Livewrapped har et stort potensial med et adtech-produkt som holder et meget høyt nivå og teamet innen VO2 ser frem til å være med og skalere det både kommersielt og internasjonalt, sier Bodil Ericsson Torp, administrerende direktør i VO2 i en pressemelding.
Verdien på transaksjonen anslås til cirka 30,6 millioner svenske kroner (tilsvarer cirka 28,6 millioner norske kroner), hvorav cirka 10,6 millioner betales kontant og resterende 20 millioner gjennom nyutstedte aksjer i VO2.