Carl-Wilhelm Vedvik leder Adline-satsingen.
Pressemelding

Carl-Wilhelm (23) og roboten Elena skal gjøre digitale markedsførere mer effektive

Det norske adtech-selskapet Adline henter vel fem millioner kroner i frisk kapital for å skalere opp sin AI-baserte markedsføringsplattform.  Adline-plattformen er et alt-i-ett markedsføringsverktøy, der brukerne får god hjelp av “Elena”. Hun er en virtuell AI-drevet markedsassistent som veileder brukerne og gir råd om beste praksis for effektiv markedsføring.  – Vi mener at de fleste […]

Det norske adtech-selskapet Adline henter vel fem millioner kroner i frisk kapital for å skalere opp sin AI-baserte markedsføringsplattform. 

Adline-plattformen er et alt-i-ett markedsføringsverktøy, der brukerne får god hjelp av “Elena”. Hun er en virtuell AI-drevet markedsassistent som veileder brukerne og gir råd om beste praksis for effektiv markedsføring. 

– Vi mener at de fleste arbeidskrevende manuelle digitale oppgavene kan automatiseres ved hjelp av algoritmer, forteller Carl-Wilhelm Vedvik som er daglig leder i Adline.

Målgruppen er både markedsførere og byråer som ønsker å spare tid og øke effekten av sin markedsføring.

– Vårt fokus er å ta bort den funksjonaliteten man ikke trenger, slik at man får et enkelt og brukervennlig verktøy. Samtidig har vi tatt i bruk mye avansert teknologi. Alt brukerne trenger å gjøre, er å legge inn innhold. Med ett klikk får brukerne deretter ut budskapet på tvers av kanaler, sier Vedvik.

Alt på ett sted

Løsningen støtter både annonsering hos Facebook, Instagram og Google. Om ikke lenge får Adline også støtte for LinkedIn.

I et brukervennlig dashbord kan brukerne lage sine annonser. Der får brukerne oversikt over hele kundereisen, kundeprofiler, kundeatferd, pris per konvertering og hvor det er potensial for flere konverteringer.

Adline har en prismodell som gjør at den egner seg for både små og større selskaper.

– Prisen man betaler avhenger av trafikken. Det gjør at brukerne slipper å bytte system etter hvert som de vokser. Våre drømmekunder er små kunder med store ambisjoner, smiler Vedvik.  

Solide aktører står bak

Carl-Wilhelm Vedvik er selv med på eiersiden i Adline. Til tross for sin unge alder har han lang erfaring med markedsføring, blant annet fra byrået Sherpa Marketing, der han for første gang også ble kjent med Adline.

– Jeg har jobbet mye med digital markedsføring og vet hvor tidkrevende det kan være. Da jeg tilfeldigvis kom over Adline, ble jeg umiddelbart begeistret og nå er plutselig leder for hele selskapet. Det er nesten litt uvirkelig, sier Vedvik.

Med på eiersiden har selskapet også Jo Hansæl som er gründer av konseptet. I tillegg til å være majoritetseier, er Hansæl i dag produktsjef og styremedlem i selskapet. Dag Honningsvåg er også med på eiersiden. Han er for øvrig også styreleder i selskapet.

Adline har også fått med seg Jakob Greger Gravdal, Managing Partner i investerings- og rådgivningsselskapet Cyrus AS og tidligere investeringsdirektør i Verdane Capital, med i styret. Engleinvestor Andreas Wirsching er også med på eiersiden.

Når selskapet nå hentet inn vel fem millioner kroner i en emisjon for å skalere opp selskapet, blir bl.a. Simula Innovation og Altitude Capital med på laget.

Commercial on Martech