Hva er adfraud og hvordan beskytte seg mot det
I denne episoden av Markedsføringspodden snakker Eivind Bodding og Even Ødegård om adfraud.
Adfraud, eller det man på norsk kan kalle annonsebedrageri, er et stort og viktig tema som dessverre får altfor lite oppmerksomhet. Det vil de markedsføringsinteresserte programlederne gjøre noe med og har derfor viet en episode av sine populære podcast til nettopp dette temaet.
På verdensbasis koster svindelen annonsørene 44 milliarder dollar i året. Og omfanget øker.
Adfraud kan være alt fra å misbruke visninger, klikk og konverteringer for finansiell vinning eller misbruke annonsørenes budsjetter. Svindlerne kan være alt fra enkeltpersoner til store kriminelle aktører.
Det finnes mange ulike former for adfraud, noen av de viktigste er følgende:
- Clickfraud (bots eller nettsideeierne klikker selv på annonser for å generere annonseinntekter)
- Domeneforfalskning (et falsk domene eller landingsside der man lurer annonsører til å kjøpe annonser på en side uten verdi)
- SDK-spoofing (en falsk app som likner en ekte app der man legger inn annonser)
- Ad injection (en falsk annonse plasseres på ekte nettsider, f.eks via en tvilsom Chrome extension)
- Pixel stuffing eller pixel stacking (juks med konverteringssporing og annonsevisning)
- Geo masking (manipulering som gjør at det ser ut som brukerne kommer fra et annet sted enn de egentlig kommer fra)